Izabela Łazarczyk-Kaczmarek
Pierwsze wrażenie Ryszard Winiarski, drugie Henryk
Stażewski – takie skojarzeniowe klisze przywołuje wystawa Przemysława Suligi w
Muzeum Historii Kielc. Ta niewielka prezentacja wydaje się być cytatem z w/w
artystów, a tytuł „Synchronia – Struktura” staje się jedynie kierunkiem, w
którym powinien podążać widz.
Zaprezentowane na wystawie geometryczne formy czarnych
czworokątów z wpisanymi weń wypukłymi elementami kwadratów, przywołują reliefy
związanego z holenderskim „De Stijl” Stażewskiego, którego rudymentarne formy
pionów i poziomów tworzyły strukturę – „siatkę” obrazu. Zestawiane ze sobą
niewielkiego formatu prace, których czarne tło staje się „podłożem” dla białych
kwadratów, przywołują „Próby wizualnej reprezentacji rozkładów statystycznych”
czy „Obszary” Winiarskiego. Różnią się jednak interpretacją od – zdawałoby się
– wizualnego „pierwowzoru”. Autor wystawy (absolwent grafiki Instytutu Sztuk
Pięknych UJK w Kielcach) bowiem próbuje tłumaczyć wybór takich, a nie innych
środków wizualnego przekazu teorią „Artificial Life” Christophera
Langtona.
Termin ten istnieje w obecnej świadomości lub
nieświadomości jako używana na co dzień forma rozrywki – gry komputerowe lub
symulacja pogodowa w systemach przeciw tornadom, której zadaniem jest
przewidywać zjawiska atmosferyczne. Na podstawie algorytmów behawioralnych –
określających, przy użyciu matematycznych wzorów zachowania jednostki Langton
prowadził badania na mrówkach – „Langton ant”. Po 10 tys. „kroków” można było
ułożyć wzorzec ich postępowania, które początkowo stanowiło chaotyczny obraz
przemieszczania się.
Natomiast termin Artificial Life odnosi się do modeli
ekosystemów, które zostały stworzone przy użyciu komputera. Po określeniu
podstawowych zasad zachowania się jednostki w takim ekosystemie da się
przeprowadzić symulację życia, ewolucji, rozprzestrzeniania się jednostek na
danym terenie. W grach komputerowych sztucznym życiem można określić każdego
przeciwnika, którym steruje komputer. Nazywa się wtedy taką jednostkę AI czyli
„Artificial Intelligence”. Każda taka jednostka posiada własną sztuczną
inteligencję, którą określa się przy użyciu algorytmów behawioralnych, np.
jeżeli zobaczysz przeciwnika przesuń się o metr w jego kierunku.
Koncepcja ta
wydaje się niejako dowodzić, że współczesny człowiek pragnie przewidzieć i
kontrolować otaczający go świat, nie mniej jednak szkoda, że artysta nie
pokusił się o inny nośnik wizualny, mniej czerpiący z malarstwa XX wieku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz