Paweł Chmielewski
("Projektor" 2/2014)
Galeria "Tycjan". Fot. Paweł Chmielewski |
„Display”. W podtytule
„Strategie wystawiania”. Antologia tekstów wydanych przez „Universitas”.
Czytamy: Większość dyskusji na temat znaczenia wystaw sztuki współczesnej
umniejsza znaczenie miejsca i typu przestrzeni architektonicznej. (...) Relacje
nie ukazują znaczenie przestrzeni i jej relacji z wystawianymi obiektami.
Ta przestrzeń może być
inscenizacją, jak w szeroko omawianej prezentacji Tadeusza Kantora i jego
teatru („Dom Praczki”). Może być kameralna, przypominająca modne od kilkunastu
lat za oceanem skrzyżowanie galerii z magazynem („Tycjan”). Może wreszcie
zawierać elementy nieprzystawalne, z równych dziedzin i epok historycznych
(ekspozycja Łodzi Kaliskiej „Stefan i majonez”).
Instalacja Adama Garnka. Fot. Paweł Chmielewski |
W zgodzie z praktyką
ukształtowaną jeszcze w latach 60. i 70. sztuka opuszcza tradycyjne
przestrzenie muzealne i przenosi się na peryferia do hal pofabrycznych
(ekspozycje w „Bazie Zbożowej”). Wreszcie wystawa to inscenizacja dosłowna,
prawie teatralna, kształtowana na oczach widza. Jak piszą Neil Cumming i
Marysia Lewandowska („Od Kapitału do Entuzjazmu”): Miejsce
prezentacji wystawy cechują łączące się sfery estetyki, wiedzy, promocji,
praktyk społecznych i sił ekonomicznych. Oto opis plenerowych
ekspozycji na placu Artystów. Do „Display” – w różnych kontekstach – będziemy
jeszcze wracać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz