niedziela, 12 marca 2017

Romby, kwadraty pejzażu (Paweł Pierściński)

Paweł Chmielewski
("Projektor" - 6/2014
Dwie wystawy kieleckiego artysty fotografika Pawła Pierścińskiego w Muzeum Wsi Kieleckiej – krajobrazy w Dworku Laszczyków, reportaż w skansenie w Tokarni. Okazja dość wyjątkowa, zakup – dzięki dotacji MKiDN – kolekcji ponad 3,5 tys. zdjęć, negatywów i diapozytywów powstałych od lat 50. do 80. ubiegłego wieku.

Fotogramy w Dworku Laszczyków, to słynne, wielokrotnie prezentowane na wystawach (Europa, Ameryka Południowa) geometryczne pejzaże ziemi świętokrzyskiej. Dzięki budowanym z matematyczną precyzją czarno-białym kadrom, Paweł Pierściński stał się najbardziej znanym reprezentantem Kieleckiej Szkoły Krajobrazu (w obiegu krytycznym termin pojawił się w 1963 r. dzięki Janowi Sunderlandowi).

Ekspozycja w Tokarni, zamiast kwadratów, elips, prostokątów pól, ma innego bohatera. Jest nim człowiek. To inne oblicze Pierścińskiego – fotoreportera, który utrwalił życie codzienne i pracę na kieleckiej wsi kilkadziesiąt lat temu. Dziś te zdjęcia to archiwalny dokument nieistniejącego świata. 

Jest jeszcze Paweł Pierściński – eksperymentator. Znany niektórym z autorskich albumów. To jednak zupełnie inna historia. Raczej dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej, jeśli takie w Kielcach powstanie.