Paweł Chmielewski
("Projektor" - 6/2014
Dwie wystawy kieleckiego artysty fotografika Pawła
Pierścińskiego w Muzeum Wsi Kieleckiej – krajobrazy w Dworku Laszczyków,
reportaż w skansenie w Tokarni. Okazja dość wyjątkowa, zakup – dzięki dotacji
MKiDN – kolekcji ponad 3,5 tys. zdjęć, negatywów i diapozytywów powstałych od
lat 50. do 80. ubiegłego wieku.
Fotogramy w Dworku Laszczyków, to słynne, wielokrotnie
prezentowane na wystawach (Europa, Ameryka Południowa) geometryczne pejzaże
ziemi świętokrzyskiej. Dzięki budowanym z matematyczną precyzją czarno-białym
kadrom, Paweł Pierściński stał się najbardziej znanym reprezentantem Kieleckiej
Szkoły Krajobrazu (w obiegu krytycznym termin pojawił się w 1963 r. dzięki
Janowi Sunderlandowi).
Ekspozycja w Tokarni, zamiast kwadratów, elips,
prostokątów pól, ma innego bohatera. Jest nim człowiek. To inne oblicze
Pierścińskiego – fotoreportera, który utrwalił życie codzienne i pracę na
kieleckiej wsi kilkadziesiąt lat temu. Dziś te zdjęcia to archiwalny dokument
nieistniejącego świata.
Jest jeszcze Paweł Pierściński – eksperymentator.
Znany niektórym z autorskich albumów. To jednak zupełnie inna historia. Raczej
dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej, jeśli takie w Kielcach powstanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz