Izabela Łazarczyk-Kaczmarek
("Projektor" - 1/2015)

Sam artysta, związany z Łodzią, gdzie ukończył
Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych z dyplomem u prof. Mariana Jaeschke,
przez wiele lat prowadził m.in. pracownię malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych
im. W. Strzemińskiego. Obrazy pokazywane na wystawie stanowią próbę
odnalezienia tajemnicy życia, tego, co ukryte, sensu istnienia. Artysta
posługując się odniesieniami do taoizmu, próbuje pokazać zmienność otaczającego
nas świata.
W swej wymowie tao (dao) czy też taoizm jest nie
dającym się określić pojęciem, leżącym u podstaw wszechświata. Tao to również
właściwa droga życia-cnoty (konfucjanizm). Ponadto malując z niezwykłą
dokładnością elementy kojarzone często z ezoteryką jak np. piramidki, stara się
autor znaleźć pewną powtarzalność, być może przewidywalność tego, co nas
otacza. Równocześnie widzimy obrazy takie jak liczne „Pejzaże”, „Droga” czy
„Autostrada”, które niczym książkowe ilustracje obrazują fragmenty otoczenia,
dookreślane przez artystę nieco nierealistycznymi elementami. Budując wrażenie
nadrealności stawia pytanie czy wszystko, co nas otacza jest faktycznie tym, co
istnieje czy być może wytworem – projekcją znajomych odniesień i faktów.
W obrazach „Chleb” czy we wspomnianym już „Całunie”,
nie sposób nie zauważyć odniesień do Boga oraz męczeństwa. W pracach tych
artysta próbuje pokazać i niemal oswoić ukrytą weń tajemnicę. Tajemnicę
niedostępną człowiekowi, nie dającą się wyjaśnić, będącą jednak wielokrotnie
inspiracją. Malując tkaninę – w tym przypadku pogiętą czerwoną lub białą
materię, łudzi widza. Udowadnia, że człowiek pragnie zauważyć i w następstwie
tego wytłumaczyć własne myśli i sądy. W całunach tych nie ma „śladów” boskości,
to widz nadaje im znaczenie, poprzez posiadaną wiedzę i „klisze pamięci”.
Wystawa w „Praczce” staje się swoistą prezentacją
wszystkiego, co w sztuce inspiruje i inspirowało artystę w poszczególnych
etapach drogi twórczej. Jest zapisem poszukiwań, czasem na pozór nie mających
związku ze sobą tematów. Podchodząc jednak bliżej zauważamy, że artysta we
wszystkich obrazach podnosi jeden temat: szukanie wyjaśnienia otaczającego go
świata.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz