Izabela Łazarczyk-Kaczmarek
("Projektor" - 6/2014)
Technika gumy, niezwykle czaso- i pracochłonne
medium do powoływania na papierze obrazów. To właśnie rodzaj przygotowania i
tworzenia w ten sposób fotografii stanowi o jej niezwykłość. Prace Wiesława
Turno (Okręg Świętokrzyski ZPAF) prezentowane na wystawie w DK „Ziemowit” w
Kielcach są zapisem zauważonych, gdzieś po drodze wycinków architektury.
Ich wybór jest przemyślanym zabiegiem, mającym na celu
nadanie nieco estymy zwyczajnym, często niezauważanym zaułkom, fragmentom bram,
schodów, czy rzeźbiarskim detalom. Poprzez wielokrotne nakładanie kolejnych
warstw gumy, dodając różnego koloru pigmenty, artysta nadaje nieco
sentymentalny charakter swoim fotografiom. Zatrzymane w kadrze miejsca,
nasycone smutkiem i jak się wydaje refleksyjnym charakterem samego autora
pozwalają na chwile zadumy nad zmiennością tego, co nas otacza.
Pastelowe barwy wydobywają niezwykłość ze zwyczajnych
miejsc. Rytmicznie powtarzające się elementy, prostota w wyborze przedstawień,
pokazują jak ważny jest detal, który w technice gumy zostaje niekiedy
zepchnięty na dalszy plan.
Autor stara się odnaleźć znaczenie drobiazgów,
niewielkich, niezauważanych często obrazów otoczenia i nadać im inny, właściwy
własnemu postrzeganiu charakter. Pomimo pewnej „niedokładności” techniki
pokazuje, że nie tylko obecne panująca „cyfrowa moda” znajduje sobie miejsce we
współczesnej fotografii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz